For å forenkle hverdagen og samtidig spare kostnader, tilbyr vi tre gode alternativer til å få papirfaktura i posten:

e-postfaktura

Du mottar faktura på e-post. Denne kan betales på samme måte som den du får i posten, eller enda enklere: kombineres med AvtaleGiro. Du kan enkelt velge epostfaktura ved å sende en epost til hlk@hlk.no

Elektronisk faktura på Standard EHF-format(elektronisk handelsformat)

Ønsker dere EHF-faktura, må dere sjekke om deres økonomisystem kan motta EHF-faktura. Hvis ja, må følgende gjøres:

  • Inngå avtale med en formidler av elektroniske fakturaer (aksesspunkt)
  • Registrere bedriften i ELMA (adresseregister)
  • Oppgi Org.nr til oss (det samme som er registrert i ELMA).

Les mer om dette på http://anskaffelser.no/e-handel/faktura.

AvtaleGiro

Med AvtaleGiro betales faste regninger automatisk på forfallsdato. Avtalen opprettes i din nettbank eller ved å kontakte banken. Du trenger KID-nummer til dette. Det finner du på siste faktura fra oss.

eFaktura - Ny løsning fra 1.12.21 - eFaktura 2.0

Hva innebærer endringen for deg som kunde?

  • Det er ikke lenger mulig å inngå eFaktura-avtale via nettbank med den enkelte eFakturautsteder.
  • Kunden må ha gitt et generelt samtykke «ja takk til alle» i sin nettbank for å kunne motta eFaktura.
  • Kunder som ikke har gitt et generelt samtykke innen 15.mai 2022, vil ikke lenger motta eFaktura fra noen eFakturautstedere.
  • eFaktura vil bli sendt til den rette juridiske mottaker (avtalepart), dvs. til den som står på fakturaen.

Kunder som ønsker eFaktura må ha gitt samtykke «ja takk til alle» i sin nettbank.

Dersom du er i tvil om samtykke er gitt, må du sjekke i egen nettbank eller ta kontakt med Kundeservice i din bank for å avklare dette, og eventuelt få informasjon om hvordan generelt samtykke gis.

Ønsker du papirfaktura i stedet for eFaktura kan du reservere deg mot enkeltutstedere (fakturautsteder) i nettbanken. Da vil du ikke lenger motta eFaktura fra den blokkerte utstederen.

Les mer om eFaktura her.